Press Release Details
2018.06.12
アプリではじめるIoTアパート経営「TATERU Apartment(タテルアパートメント)」の開発・運営を行う株式会社TATERU(本社:東京都渋谷区/代表取締役CEO:古木大咲/証券コード:1435、以下当社)と子会社である株式会社TATERU bnb(代表取締役:大城崇聡、以下TATERU bnb社)は、当社関連会社である株式会社TRASTA(本社:東京都渋谷区、代表取締役CEO:木地貴雄、以下TRASTA社)とAIを活用して宿泊料金設定をオートメーション化する宿泊管理システム「bnb BOOK」を共同開発いたしますので、お知らせします。
AIを活用して宿泊料金設定をオートメーション化する
宿泊管理システム「bnb BOOK」をTRASTA社と共同開発!
株式会社TRASTAは、TRAVEL Tech事業に関わる様々なサービスの開発、提供を行う企業です。
TATERU bnb社では、アプリでかんたんIoT民泊運用「TATERU bnb」の開発・運営をはじめとした「bnb kit(スマートロック・チェックインパッド・TRIP PHONE)」の開発・レンタルなど、IoTを活用した様々な民泊運用サービスの提供を行っております。
この度当社グループは、AIを活用して宿泊料金設定をオートメーション化する宿泊管理システム「bnb BOOK」をTRASTA社と共同開発いたします。当システムは、TRASTA社の開発する宿泊管理システムに、当社グループが開発する宿泊料金設定をオートメーション化するAIシステムを組み合わせることで、OTA(※1)サイトと連携した宿泊募集登録、予約管理、精算、顧客管理などの煩雑な宿泊管理業務を効率化するものです。宿泊料金設定をオートメーション化するAIシステムでは、全国の宿泊データやイベント開催情報、他国の休暇スケジュールなどの宿泊料金に関するデータを機械学習させることで、プライシングモデル(※2)を生成し、適正な宿泊料金を推定します。これにより、属人的に行われていた宿泊料金設定プロセスにおいて、客観性・正確性の高い宿泊料金の設定を行うことが可能となります。また、プライシングモデルの生成においては、当社で開発済みの「価格推定エンジン」で使用するコアテクノロジーを転用することで、開発期間を大幅に短縮します。当システムの利用により、民泊運営管理において業務効率化、コスト削減を可能にし、さらにデータ活用による適正な宿泊料金設定を行うことで、売上の最大化を目指します。
今後もTATERU bnb社では、民泊運用におけるサービスの拡充および新たなソリューションの開発を行うことで、さらなるIoT民泊アパートの展開を行ってまいります。
※1 OTA(Online Travel Agent)とは、インターネット上で取引を行う旅行会社です。
※2 機械学習によってビッグデータから生成される、AIシステムの基盤となる成果物です。
IoT民泊アパート「TATERU bnb」とは
TATERU bnb社が企画するIoT⺠泊アパート「TATERU bnb」とは、FIT(※)のニーズに対応した新しい形の⺠泊施設です。近年増加している旅行スタイルであるFITは、移動や宿泊のコストを抑え、食事や観光などの体験型サービスを重視する傾向が強くなってきています。この施設では、1室4名まで宿泊することができるため、一人あたりの宿泊コストを抑えることが可能となり、より自由度の高い旅行を計画することができます。さらに、旅行者向けIoTデバイス「TRIP PHONE」の貸出により、24時間いつでもどこでもトリップコンシェルジュを通じたレストラン予約や交通案内、観光案内など、FITの快適な旅をサポートすることができます。
※ FIT(Foreign Independent Tour)とは、団体旅行やパッケージツアーを利用することなく個人で海外旅行に行くこと。
「bnb kit」とは
「bnb kit」とは、IoTで民泊運用のコストを抑え、運用業務を効率化します。また、IoTの活用により、宿泊者へのサービス提供を行うことができ、満足度の向上や他施設との差別化を図ることができるサービスです。民泊施設には、4つの方法で解除できる「スマートロック」をはじめ、宿泊者情報の取得やタブレットでのチェックインが可能な「チェックインパッド」、旅行者向けIoTデバイス「TRIP PHONE」の3つの「bnb kit」を標準装備しています。
最先端のIoTデバイスを搭載したTATERU bnb社の民泊施設では、さまざまなシーンでIoTデバイスを活用し、スムーズな民泊運用を可能にします。また、宿泊者に「TRIP PHONE」を無料でレンタルし、施設周辺のおすすめ飲食店などの紹介や予約、交通機関の案内やタクシーの予約など滞在中のさまざまなご要望をトリップコンシェルジュが24時間多言語対応することで、宿泊者によって快適な旅行環境を提供します。
TATERU bnb社では、国内外の旅⾏客に安⼼安全な宿泊サービスと快適な旅⾏環境を提供するとともに、今後は「bnb kit」を通じて蓄積されたデータベースを元に、ビッグデータを活⽤したIoT⺠泊運⽤における新たなソリューションの開発と提供を⾏ってまいります。
TRASTA社概要
社名:株式会社TRASTA
設立:2005年6月6日
資本金:282,692,500円
代表取締役CEO:木地 貴雄
所在地:〒151-0051 東京都渋谷区千駄ヶ谷3-14-5-7F
事業内容:
TRAVEL Tech事業
システム開発事業
スマートホテル・スマートホステル企画・運営事業
子会社:株式会社Cuon
「TATERU bnb」
報道関係者様のお問合わせ先
TATERU 広報課
TEL:03-6721-0720 MAIL:pr@tateru.co
2018.06.12
TATERU, Inc. (head office: Shibuya-ku, Tokyo; representative director/CEO: Daisaku Furuki; securities identification code: 1435; “the company”) and its subsidiary TATERU bnb, Inc. (representative director: Takatoshi Ogi; “TATERU bnb”) announce the development of "bnb BOOK," a lodging management system that automatically sets room rates using AI, jointly with its affiliated company TRASTA Corporation (head office: Shibuya-ku, Tokyo; representative director/CEO: Takao Kiji; "TRASTA").
Automatically setting room rates with AI
Jointly developing "bnb BOOK" lodging management system with TRASTA!
TRASTA develops and offers diverse TRAVEL Tech-related services.
TATERU bnb delivers a broad range of IoT-based Minpaku management services including developing and operating App-based IoT Minpaku management “TATERU bnb” and developing and renting “bnb kit” (SMART LOCK, CHECK-IN PAD, TRIP PHONE).
Jointly with TRASTA, the group will develop "bnb BOOK," a lodging management system that automatically sets room rates using AI. The system combines a lodging management system developed by TRASTA with an AI system for automatically setting room rates developed by the company, thus enhancing the efficiency of cumbersome lodging management tasks such as booking, payments, customer management, and registering with OTA*1 websites to reach prospective guests. The AI system that automatically sets room rates estimates adequate room rates by generating a pricing model*2 through machine learning of nationwide lodging data, event data, international holiday schedules, and other data related to room rates. This will enable highly objective and accurate accommodation pricing, which used to depend on individual skills. For generating a pricing model, the company will use a core technology of the existing price estimation engine the company has developed, thus significantly reducing time required for development. By using this system, the company will help businesses enhance the efficiency and reduce costs of minpaku management while maximizing their revenue by setting adequate room rates based on data.
TATERU bnb will continue deploying IoT Minpaku apartments by enriching Minpaku operation service and developing new solutions.
*1 OTA stands for online travel agent.
*2 It is generated from big data through machine learning and serves as the foundation for the AI system.
About IoT Minpaku Apartment “TATERU bnb”
IoT Minpaku Apartments “TATERU bnb” designed by TATERU bnb are the new form of Minpaku facilities addressing the FIT* needs. FIT, an increasingly popular travel style, represents the tendency of travelers to minimize moving and accommodation expenses and focus on experience-based services such as food and sightseeing. These facilities accommodate four persons per room, reducing accommodation cost per person and enabling more flexible trip planning. “TRIP PHONE,” a rental IoT device for guests, allows comfortable FIT experience including restaurant booking, public transport information, and sightseeing information through Trip concierge anytime and anywhere around the clock.
* FIT (foreign independent tour) is a style of travel without involving group or packaged trips.
About “bnb kit”
“bnb kit” utilizes IoT to minimize the cost of Minpaku operation and enable more efficient facility management. Providing guests with services using IoT, facilities can improve the satisfaction levels of guests and differentiate themselves from other facilities. Minpaku facilities are equipped with “bnb kit” consisting of “SMART LOCK”, which supports four unlocking methods, “CHECK-IN PAD” for obtaining guest information and checking them in on a tablet, and “TRIP PHONE” IoT device for travelers.
Featuring cutting-edge IoT devices, TATERU bnb’s Minpaku facilities use IoT devices in diverse scenarios to enable smooth Minpaku facility operation. Besides, “TRIP Concierge” provides guests with comfortable travel environment around the clock in multiple languages, through free “TRIP PHONE” rental, to meet the diverse requests of guests during their stay such as recommending and booking nearby restaurants and bars, providing public transport information, and reserving a taxi.
TATERU bnb is committed to providing domestic and international travelers with safe and secure accommodation services and comfortable travel environment. In addition, it will also develop and offer new solutions of big-data-oriented IoT Minpaku management, based on databases accumulated through “bnb kit.”
About TRASTA
Name: TRASTA Corporation
Established: June 6, 2005
Capital: 282,692,500 yen
Representative Director/CEO: Takao Kiji
Address: 7th floor, 3-14-5, Sendagaya, Shibuya-ku, Tokyo 151-0051
Business: TRAVEL Tech business
Developing systems
Planning/managing smart hotels, smart hostels
Subsidiary: Cuon Inc.